22 Mart 2014 Cumartesi

Trafik Işığı



Erken dönem Romalıları çeşitli trafik denetim yöntemleri geliştirdiler; tek yönlü sokaklar, park etme ve karşıdan karşıya geçme kuralları ve muhtemelen göbekli kavşaklar. İlk gerçek trafik işareti 1868'de Londra'nın Parlamento Meydanı'ndaki 6,7 metre yükseldiğindeki bir direğe monte edildi. Elle çalıştırılan, kırmızı ve yeşil lambalı bir işaretti bu, ancak kurulumundan kısa süre sonra patlayarak, sorumlu polis memurunun yaralanmasına neden oldu. Yüzyıl başında otomobillerin ortaya çıkmasından sonra şehir trafiği hızla gelişmeye başladı. Arabalar, atlı vagonlar, bisikletler ve yayaların aynı anda kavşaklardan emniyetli biçimde geçmenin bir yolunu bulması gerekiyordu. Sık sık kazalarla karşılaşılabiliyordu. Bu tür bir olaya tanıklık ettikten sonra, eskiden köle olan bir ailenin oğlu Garrett Morgan, elektrikli otomatik trafik işaretini icat etti. 1923 yılında aldığı patente göre alet "kolayca ve düşük maliyetle üretilebilir" nitelikteydi. Bu alet yaklaşık 1918'de, Morgan'ın kasabası Cleveland, Ohio’da kullanıma sokuldu. Üzerinde kırmızı ve yeşil ışık ile, ışık değişmeden önce öten bir zil vardı. Bundan kısa süre sonra kırmızı, sarı ve yeşil ışıklı trafik lambaları Detroit ve New York'ta görülmeye başlandı. Renkler büyük olasılıkla 1830'lardan beri kullanımda olan demiryolu işaretlerinden uyarlan-mıştı. Kırmızı daima "dur" anlamına gelmişti. Ancak yeşil "ikaz" anlamındaydı, şeffaf renk ya da beyaz ise "geç" anlamına geliyordu. Uyarlamadan sonra yeşil "geç" sarı ise "ikaz" anlamına geldi. Morgan buluşunu 40 bin dolara General Electric Corporation'a sattı. Morgan'ın çok sayıdaki buluşu arasında bir dikiş makinesi ile gaz maskesi de vardı. Morgan 1920'de Cleveland'da bir gazete çıkardı. Uzun ve başarılı kariyerinin ardından 1963'te, 86 yaşında öldü. 

Kaynak: National Geographic

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder